۰آیتم

سبد خرید شما خالی است

Product was successfully added to your shopping cart.
Swipe to the right

تنیس، ایمن ترین ورزش در دوران کرونا

۳ years ago

نتایج یک مطالعه نشان می دهد خطر انتقال ویروس کرونا از طریق برخی تجهیزات ورزشی «کمتر از آنچه تصور می‌شد» است. محققان به سرپرستی دانشکده پزشکی لیورپول، ذرات ویروس زنده را به ۹ نوع وسیله ورزشی و یک ماده کنترلی اعمال کردند. آنها نتیجه گرفتند «بعید به نظر می‌رسد» توپ ها و لوازم جانبی دلیل اصلی انتقال ویروس باشد.

مهمترین نکات این مطالعات اینگونه منتشر شد؛ نخست وزیر بوریس جانسون در ماه ژوئن گذشته گفت که توپ های کریکت «ناقل طبیعی» ویروس کرونا است. مطالعات نشان داد که ویروس بر روی مواد جاذب مانند دستکش های کریکت و توپ های تنیس، در مقایسه با دیگر تجهیزات ورزشی مانند زین های مسابقه ای و توپ های راگبی و ... کمتر قابل انتقال است.

طی این مطالعات دریافتیم که از بین رفتن سریع ذرات ویروسی در چندین نوع تجهیزات وجود دارد و انتقال ویروس زنده از آن بسیار دشوار است. «تماس نزدیک» بین بازیکنان مهمترین حالت انتشار ویروس است تا تجهیزات مشترک. اکنون مدارکی برای حمایت از آن در دست داریم که عنوان کنیم ورزش تنیس به دلیل فاصله فیزیکی، یکی از ایمن ترین بازی هایی است که می توانید انجام دهید، همچنین می دانیم که خود توپ ها نمی توانند ویروس را به طور موثر منتقل کنند. یافته‌های این مطالعه نه تنها برای ورزشکاران حرفه ای بلکه برای ورزشهای همگانی و مدارس ما نیز مهم است. این نشان می دهد که خطر انتقال هنگام استفاده از تجهیزات ورزشی کمتر از گذشته تصور شد و اهمیت ارتقا سایر اقدامات کنترل عفونت در ورزش را مهمتر از قبل میدانیم.

اکنون شواهدی وجود دارد که نشان می دهد توپ های تنیس (و همچنین توپ های گلف ، توپ های فوتبال و کریکت) نمی توانند ذرات ویروس را منتقل کنند، این سطوح حتی قادر نیستند ویروس را به مدت ۳۰ ثانیه روی خود حفظ کنند! با این حال از تولیدکنندگان تجهیزات ورزشی می خواهیم سطوحی را شناسایی کنند که احتمال حفظ ویروس زنده در آنها کمتر است. با این تفاسیر میتوان گفت ورزشهای کم برخورد و حتی بدون برخورد فیزیکی بین بازیکنان از قبیل تنیس خطری را برای ورزشکاران به دنبال ندارد.

حال که با این مطالعات متوجه عدم انتقال ویروس از سطوحی مانند توپ تنیس شدیم میتوانیم با خیالی آسوده‌تر در این ایام به ورزش محبوب تنیس بپردازیم. این نکته را فراموش نکنیم که ورزش کردن و حفظ سلامتی و شادابی بدن در هر شرایطی کمک شایگانی به میزان آمادگی بدن در برابر بیماری‌ها میکند.